Använd filtret nedan för att hitta rätt partikelfilter!
Dieselpartikelfilter (DPF) - Alfa Romeo 147 1.9 JTDM Motorkod: 939A1
4990 krDieselpartikelfilter (DPF) - Alfa Romeo 159 1.9 JTDM Motorkod: 939A1
4990 krDieselpartikelfilter (DPF) - Alfa Romeo 159 1.9/2.4 JTDM Motorkod: 939A-
4990 krDieselpartikelfilter (DPF) - Alfa Romeo 159 1.9/2.4 JTDM Motorkod: 939A-
4590 krDieselpartikelfilter (DPF) - Alfa Romeo 159/Giulietta 2.0 JTDM Motorkod:
7990 krDieselpartikelfilter (DPF) - Alfa Romeo Brera 2.4 JTDM
4590 krDieselpartikelfilter (DPF) - Alfa Romeo Brera 2.4 JTDM Motorkod: 939A-
4990 krDieselpartikelfilter (DPF) - Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDM Motorkod:
5490 krDieselpartikelfilter (DPF) - Alfa Romeo GT 1.9TD JTD Motorkod:
4990 krDieselpartikelfilter (DPF) - Alfa Romeo Mito 1.3 JTD
5290 krDieselpartikelfilter (DPF) - Alfa Romeo Mito 1.3 JTDM Motorkod:
4590 krDieselpartikelfilter (DPF) - Alfa Romeo Spider 2.4 JTDM Motorkod: 939A
4490 krDieselpartikelfilter (DPF) - Alfa Romeo Spider 2.4 JTDM Motorkod: 939A-
4590 krEtt dieselpartikelfilter (ofta förkortat DPF) har som uppgift, likt katalysatorn på en bensindriven bil, att rena avgaser - Avgaser från dieseldrivna bilar (Dieselpartiklar) består i huvudsak av kolväten, svavel och aska. DPF kan med rätt skötsel hålla hela bilens livslängd. Vissa biltillverkare ”kräver” att partikelfiltret ska bytas i samband med vissa serviceintervaller. Detta har många gånger skapat en stor frustration hos bilägare som inte fått information om, eller uppmärksammat, att just deras bil faller under den kategorien. Många bilköpare har rent av blivit lurade på begagnatmarknaden eftersom dessa bilar ibland säljs med endast ett par tusen mil tillgodo innan service ska ske. Vid köp av en nytt och original dieselpartikelfilter är inte kostnader på över 20.000 kr ovanligt tyvärr.
Det är inte ovanligt att partikelfilterbyte är inlagt i ett serviceintervall på mellan 12 000 och 20 000 mil på vissa bilmärken och modeller. Det florerar en hel del ”rykten” om att det gjorts medvetet för att främja handel av reservdelar och förse auktoriserade verkstäder med arbete. De flesta biltillverkare hävdar dock att dieselpartikelfiltret har lika lång livslängd som bilen. Ett symtom på att partikelfiltret börjar sotas igen är att bilen börjar kännas orkeslös när du gasar. Du kan även få upp en varningssymbol på instrumentbrädan och bilen kan gå ner i ett sk. ”nödläge” (Limp mode).
En stor anledning att partikelfilter blir igensotat är att bilen ofta körs kortare sträckor. En varm motor förbränner sot och motarbetar därför att sot lagras i partikelfiltret. Flera bilmodeller har självrengörande DPF vilket innebär att filtret rengör sig självt vid behov. För bilar och fordon utan självrengörande DPF kan bränsletillsatser från världsledande ProTec vara till stor hjälp. ProTec’s DPF Super Clean sänker effektivt antändningstemperaturen på sotet i partikelfiltret och rengör därför bilens DPF väldigt effektivt under drift. På grund av dess effektivitet får det inte överdoseras och ska inte heller användas i bilar med automatisk rengöring, förutom när varningslampan för fullt partikelfilter tänds.
Välkommen till Dieselspecialisten Norden AB
Alla våra dieselpartikelfilter finns inte i webshopen, men fler och nya produkter läggs till löpande. Söker du efter reservdelar till övriga fordon än bilar ber vi er kontakta oss via mejl eller kontaktformuläret.
Support via mail & per telefon mellan 8-17.
Renoverad