Dieselpartikelfilter till Subaru

 

Dieselspecialisten Norden AB levererar fabriksnya Dieselpartikelfilter med 24 månaders garanti samt obegränsad körsträcka, vilket innebär att du kör så långt du vill under garantin. Vi har ett brett och komplett sortiment av partikelfilter till de flesta fordon och leverans sker normalt inom 2-5 arbetsdagar.

 

 

Hittar du inte rätt dieselpartikelfilter? Alla våra dieselpartikelfilter finns inte i webshopen, men fler och nya produkter läggs till löpande. Hittar du inte rätt produkt på hemsidan ber vi er kontakta oss för att erhålla en offert. 

 

Använd filtret nedan för att hitta rätt partikelfilter!

 

 

Dieselpartikelfilter – Så fungerar det.

Ett dieselpartikelfilter (ofta förkortat DPF) har som uppgift, likt katalysatorn på en bensindriven bil, att rena avgaser - Avgaser från dieseldrivna bilar (Dieselpartiklar) består i huvudsak av kolväten, svavel och aska. DPF kan med rätt skötsel hålla hela bilens livslängd. Vissa biltillverkare ”kräver” att partikelfiltret ska bytas i samband med vissa serviceintervaller. Detta har många gånger skapat en stor frustration hos bilägare som inte fått information om, eller uppmärksammat, att just deras bil faller under den kategorien. Många bilköpare har rent av blivit lurade på begagnatmarknaden eftersom dessa bilar ibland säljs med endast ett par tusen mil tillgodo innan service ska ske. Vid köp av en nytt och original dieselpartikelfilter är inte kostnader på över 20.000 kr ovanligt tyvärr.

DPF, Dieselpartikelfilter, Dieselpartikelfilter problem, partikelfilter

 

 

Måste jag byta dieselpartikelfilter?

Det är inte ovanligt att partikelfilterbyte är inlagt i ett serviceintervall på mellan 12 000 och 20 000 mil på vissa bilmärken och modeller. Det florerar en hel del ”rykten” om att det gjorts medvetet för att främja handel av reservdelar och förse auktoriserade verkstäder med arbete. De flesta biltillverkare hävdar dock att dieselpartikelfiltret har lika lång livslängd som bilen. Ett symtom på att partikelfiltret börjar sotas igen är att bilen börjar kännas orkeslös när du gasar. Du kan även få upp en varningssymbol på instrumentbrädan och bilen kan gå ner i ett sk. ”nödläge” (Limp mode).


 

 

 

DPF, Dieselpartikelfilter, Dieselpartikelfilter problem, partikelfilter, partikelfilter delite

 

 

Hur underhåller jag mitt DPF?

En stor anledning att partikelfilter blir igensotat är att bilen ofta körs kortare sträckor. En varm motor förbränner sot och motarbetar därför att sot lagras i partikelfiltret. Flera bilmodeller har självrengörande DPF vilket innebär att filtret rengör sig självt vid behov. För bilar och fordon utan självrengörande DPF kan bränsletillsatser från världsledande ProTec vara till stor hjälp. ProTec’s DPF Super Clean sänker effektivt antändningstemperaturen på sotet i partikelfiltret och rengör därför bilens DPF väldigt effektivt under drift. På grund av dess effektivitet får det inte överdoseras och ska inte heller användas i bilar med automatisk rengöring, förutom när varningslampan för fullt partikelfilter tänds.

 

 

 

Renoverade motorer, Utbytesmotor, Renoverad växellåda, Utbytesturbo, Turboaggregat, Billig turbo

 

 

 

 

Välkommen till Dieselspecialisten Norden AB

Alla våra dieselpartikelfilter finns inte i webshopen, men fler och nya produkter läggs till löpande. Söker du efter reservdelar till övriga fordon än bilar ber vi er kontakta oss via mejl eller kontaktformuläret. 

 

Support via mail & per telefon mellan 8-17.

Kontakta oss





 

Renoverad 

 


checkout Till Kassan
Drift & produktion:
Wikinggruppen
Produkter